Terzijde

With my sculptures and installations, I try to appeal to universal and applicable values for everyone​​. Questions like ‘What is life?’, ‘What is the nature of God?” and “What is justice?” serve as a catalyst with this. So I search for freedom within all forms of law and order, for a universal specifier, for the unspecified within everything defined. If I keep working with these contradictions, I end up with God; the One, the True and the Good.

What is the strength of a human? I wonder… He is being propelled by constantly clashing contradictions; matter-spirit, nature-culture, male-female, human-god.
There are the happy moments; a dream, a clear insight, a marvel within which the contradiction wants to reconcile and matter becomes a spiritual experience.
That is when I suddenly see the statue in front of me, there where the border between material and immaterial, earthly and heavenly is only relative. Those moments are a moment of reconciliation, an existence. Then I start to build it…

I let myself be intuitively influenced by the writings of religious leaders (St Augustine of Hippo, the Franciscan leader St. Bonaventure, especially his Triplici Via / The triple way; the purifying, the enlightening, and the accomplishing way) Medieval scholars (Thomas of Aquino) poets (Vondel), and philosophers (the founder of Humanism Francesco Petrarca). What touches me is that they found solutions in the faith vs reason challenge by 1) to have faith and then 2) try to understand. I find them very precious and a big inspiration. Besides these writings, the Bible has been a spiritual source in my daily life.
Memories of scriptures unwittingly and purely intuitively form rough scenes in my mind, which lead to sculptures.
The actual interpretation usually happens afterwards when I recall a beautiful scripture.

I use symbols. They are the carriers of a spiritual message. Sculpting to me is a given capacity. All matter is spiritual. I use symbols because they have the capacity to hold several meanings, and they adopt their special power from the fact that the literal meaning points to a second one which transcends the first. Symbols traces their origin to, i.a. the Greek verb “syn-ballein” which means to come together. In symbols the real and experienced reality come together. There is no strict distinction between them; by separating the mind from the senses and letting thought outdistance the traditional pattern, is probably the moment when the vail that hangs over the earth becomes thinner and the contradictions come together in a moment of reconciliation. But the most beautiful example of this is Christ, He symbolizes, to me, everything that we as humans can become. He is the driving force behind everything I do.

TREETABLE
This sculpture is wholly made from Aluminum

CUIRASS
An armour with a heart

EQUATOR OF OUR MIND
As a portion of the scales this is a detail of the mantle

SENDING THE SPIRIT OF COMPASSION
The ox crawls out of the bank of the river

HEAVEN HOLDS A SENSE OF WONDER
With the dance theatre in the background

Met mijn beelden en installaties probeer ik te appelleren aan universele voor iedereen geldende waarden. Daarbij fungeren vragen als ‘Wat is het leven’, ‘Wat is de aard van God’, en ‘Wat is rechtvaardigheid’ als katalysator. Zo zoek ik naar vrijheid binnen alle wetmatigheden, naar het specifieke in al het universele, naar het onbepaalde van alle bepaaldheden. Als ik me met deze tegenstellingen bezig houd, kom ik uit bij God; het Ene, het Ware en het Goede.

Wat is de kracht van de mens? Vraag ik mij af… Hij wordt voortgestuwd door voortdurend met elkaar strijdende tegenstellingen; materie-geest, natuur-cultuur, mannelijk-vrouwelijk, mens en god. Er zijn de (gelukkige) momenten; een droom , een helder inzicht, een verwondering waarin de tegenstelling zich wil verzoenen en de materie een geestelijke ervaring is. Dan zie ik het beeld ineens voor me, waar de scheiding tussen het materiële en immateriële, het aardse en het hemelse eigenlijk maar betrekkelijk is. Als dat zo is dan is zo’n moment van verzoening een bestaansrecht. Dan ga ik het uitvoeren…

Ik laat mij op intuïtieve wijze beïnvloeden door geschriften van kerkvaders (Augustinus van Hippo, Franciscanen-leider Bonaventura met name diens Triplici Via / De drievoudige weg; De louterende, de verlichtende en de voltooiende weg), middeleeuwse scholastici (Thomas van Aquino) dichters (Vondel), en filosofen (grondlegger van het humanisme Francesco Petrarca). Wat mij aanspreekt is dat zij oplossingen zagen in het geloof-rede probleem door 1) te geloven en daarna 2) trachten te begrijpen. Ik vind ze zeer waardevol en een grote inspiratiebron. Naast deze teksten is de Bijbel een geestelijke bron voor mijn dagelijkse leven en werk. Herinneringen van teksten vormen onbewust en puur gevoelsmatig ruwe beelden in mijn hoofd, die leiden tot sculpturen. De eigenlijke verklaring vindt meestal achteraf plaats, als ik mij weer een mooie tekst herinner.

Ik maak gebruik van symbolen. Zij zijn dragers van een geestelijke boodschap. Het sculpturale is voor mij een inhoudelijk gegeven. Alle materie is geestelijk. Ik gebruik symbolen omdat zij een dubbele gerichtheid kunnen bevatten, en zij ontlenen hun bijzondere kracht aan het gegeven dat de letterlijke betekenis verwijst naar een tweede, die de eerste overstijgt. Symbolen vinden hun oorsprong o.a. in het Griekse werkwoord ‘syn-ballein’ wat samenvallen betekend. In symbolen vallen de feitelijke en beleefde werkelijkheid samen, er is geen streng onderscheid tussen beiden; door de geest te scheiden van de zintuigen en het denken afstand te laten nemen van het traditionele patroon, is waarschijnlijk het moment dat de sluier die er hangt over de aarde even dunner wordt en de tegenstellingen samenvallen in een moment van verzoening. Maar het aller schoonste voorbeeld daarbij is Christus, Hij symboliseert voor mij alles wat wij als mens kunnen zijn of worden. Hij is de drijvende kracht achter alles wat ik doe.

Famke van Wijk